Όχι μόνο από τους Οργανισμούς και
φορείς του δημόσιου τομέα που πρόκειται να καταργηθούν ή να συγχωνευτούν, αλλά
και από μεμονωμένες υπηρεσίες υπουργείων, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, ΟΤΑ και ΔΕΚΟ που θα
κλείσουν ως περιττές και άχρηστες θα προέλθει ο αριθμός των 15.000 υπαλλήλων
που θα απολυθούν έως τα τέλη του 2014 (4.000 έως τα τέλη του χρόνου).
Στο σχέδιο νόμου δεν περιλαμβάνονται ονομαστικά οι καταργούμενοι ή
συγχωνευόμενοι Οργανισμοί οι οποίοι αφαιρέθηκαν από τη δικαιοδοσία του
υπουργού...
Ωστόσο ορίζεται λεπτομερώς ο τρόπος μέσω του οποίου Οργανισμοί ή
μεμονωμένες υπηρεσίες του Δημοσίου θα οδηγηθούν, ως μη απαραίτητες, σε λουκέτο,
αλλά και η όλη διαδικασία για την υπαγωγή σε διαθεσιμότητα-κινητικότητα 25.000
υπαλλήλων έως το τέλος του χρόνου.
Μάλιστα ένα μέρος από αυτούς, εφ' όσον τα
προσόντα τους δεν ανταποκρίνονται στα περιγράμματα των κενών θέσεων φορέων που
πρέπει θα καλυφθούν, θα απολύονται ύστερα από ένα χρόνο...
Το πρώτο άρθρο του σχεδίου νόμου αναφέρεται στο μείζον ζήτημα των
καταργήσεων ή συγχωνεύσεων Οργανισμών και φορέων του δημόσιου τομέα αλλά και
στο λουκέτο που θα μπει σε περιττές υπηρεσίες ακόμη και υπουργείων, με την
ταυτόχρονη απόλυση των υπαλλήλων τους, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι θα
κλείσει ένα ολόκληρο υπουργείο ή μια ΔΕΚΟ.
Οπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, οι απολύσεις ή οι μετακινήσεις
υπαλλήλων από πλεονάζουσες θέσεις ορισμένων φορέων σε κενές άλλων φορέων θα
προκύψουν αφού πρώτα οι υπάλληλοι αξιολογηθούν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Πρώτο στάδιο στην όλη διαδικασία θα αποτελέσουν οι νέοι Οργανισμοί
που θα συσταθούν με Προεδρικά Διατάγματα σε όλο το δημόσιο τομέα, με εξαίρεση
τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ΔΕΚΟ. Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί τα οργανογράμματα
στα 16 υπουργεία και τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (προέκυψαν 2.100
υπεράριθμοι υπάλληλοι) και σύντομα ολοκληρώνονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση
Αττικής, στον ΕΟΦ, στο Δήμο Θεσσαλονίκης, σε νοσοκομεία κ.λπ. Για να
συντομευθεί η διαδικασία σε όλο το δημόσιο τομέα ορίζεται μάλιστα ότι μπορούν
να καταρτίζονται ενιαίοι Οργανισμοί για ομάδες ΝΠΔΔ (Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου
Δικαίου), όπως νοσοκομεία, δημοτικές επιχειρήσεις, ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.
Με τα ίδια Προεδρικά Διατάγματα θα προβλέπεται επίσης η κατάργηση
ή τροποποίηση κάθε διάταξης νόμου ή κανονιστικής πράξης σχετικά με την οργάνωση
και λειτουργία των φορέων. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ένα ΝΠΔΔ μπορεί να
αλλάζει νομική μορφή και να μετατρέπεται, π.χ., σε ΝΠΙΔ ή Α.Ε του Δημοσίου...
Οι νέοι Οργανισμοί (λιγότερες γενικές διευθύνσεις, διευθύνσεις, τμήματα κ.λπ.)
όλων των φορέων του δημόσιου τομέα θα προκύπτουν με βάση εκθέσεις αξιολόγησης
των υπηρεσιών κάθε φορέα και θα συνοδεύονται από περιγράμματα αποστολών και
θέσεων, αλλά και από σχέδια στελέχωσης για το προσωπικό που θα κριθεί αναγκαίο
να παραμείνει. Στο σχέδιο νόμου αναφέρεται ρητά ότι σε «εφαρμογή αυτών των
πολιτικών επιτρέπεται να συνιστώνται και να καταργούνται θέσεις προσωπικού με
κοινή απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και του οικείου υπουργού».
Με τους νέους Οργανισμούς που θα συνταχθούν σε όλο το δημόσιο
τομέα καταργούνται ή συγχωνεύονται υπηρεσίες ή μεταφέρονται αρμοδιότητες σε
άλλες υπηρεσίες του ίδιου φορέα. Το υπεράριθμο προσωπικό θα τεθεί είτε σε
διαθεσιμότητα είτε σε απόλυση μέσω της κατάργησης κατά κατηγορία και κλάδο
υφιστάμενων θέσεων. Τυχόν κενές θέσεις που θα προκύψουν, με τα νέα
Οργανογράμματα, σε ορισμένους φορείς θα καλυφθούν από «διαθέσιμο» προσωπικό
έπειτα από προκήρυξη και με βάση τα σχέδια στελέχωσης και τα οικεία
περιγράμματα θέσεων του φορέα υποδοχής..
Διαθεσιμότητα
Η διαθεσιμότητα θα γίνει -όπως περιγράφεται στο σχέδιο
νόμου- με βάση την αποτίμηση των προσόντων όλων των υπαλλήλων του κλάδου στον
οποίο ανήκουν οι υπό κατάργηση θέσεις του κάθε φορέα. Η αποτίμηση των προσόντων
θα γίνει βάσει βαθμολογικής κλίμακας και η επιλογή των λιγότερο προσοντούχων θα
προκύπτει κατά φθίνουσα σειρά από βαθμολογικό πίνακα. Η βαθμολογία κάθε
υπαλλήλου θα προκύπτει με βάση τα μόρια που θα συγκεντρώσει για κάθε ένα από τα
κριτήρια που θεσπίζονται. Τα κριτήρια αυτά θα είναι η βασική και επαγγελματική
του εκπαίδευση, η εργασιακή και διοικητική εμπειρία και απόδοση, η εργασιακή
φυσιογνωμία (ηθικές αμοιβές, πειθαρχικές ποινές, μακροχρόνιες ή συστηματικά
επαναλαμβανόμενες αναρρωτικές άδειες, αδικαιολόγητες απουσίες), ο τρόπος
εισαγωγής στη Δημόσια Διοίκηση, η οικογενειακή κατάσταση και η επιθυμία για
εθελούσια αποχώρηση από την υπηρεσία.
Το έργο της τελικής επιλογής των
υπαλλήλων που θα οδηγηθούν σε διαθεσιμότητα (και απόλυση για όσους δεν βρεθούν
κενές θέσεις να καλύψουν σε άλλες υπηρεσίες) θα αναλάβουν τριμελή συμβούλια -σ'
αυτά θα προεδρεύουν μέλη του ΑΣΕΠ- και υπηρεσιακά συμβούλια από κάθε φορέα. Σε
διαθεσιμότητα θα μπορούν να υπαχθούν μόνιμοι και αορίστου χρόνου υπάλληλοι από
τις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες του Δημοσίου, ανεξάρτητες αρχές,
ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, ΟΤΑ α' και β' βαθμού και οι μη εισηγμένες στο χρηματιστήριο ΔΕΚΟ.
Ειδικότερα για το προσωπικό αορίστου χρόνου που σήμερα εργάζεται σε υπουργεία
και ΝΠΔΔ ορίζεται ότι μπορεί να μεταφέρεται σε ΝΠΙΔ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου