Αναλύοντας την δομή του συγκεκριμένου προβλήματος, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι για έναν επισκέπτη σε ξένη χώρα, το βασικό σημείο αναφοράς και ταυτοποίησης, είναι το τουριστικό κατάλυμα στο οποίο διαμένει. Η διαχείριση όλων των πιθανών θεμάτων κρίσης που μπορεί να του συμβούν, και κυρίως αυτών της υγείας, θα πρέπει να έχει σαν άξονα την μονάδα Φιλοξενίας.
Το «Ξενοδοχείο» θα πρέπει να είναι εξαιρετικά φιλικό προς τον «υποψήφιο» ασθενή. Με ιδιαίτερο τρόπο θα πρέπει να είναι οργανωμένο, ούτως ώστε να αντιμετωπίζει με αποτελεσματικότητα όλα τα περιστατικά των επισκεπτών με παθολογικό ιστορικό είτε έκτακτο πρόβλημα υγείας. Το προσωπικό θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένο προς τούτο, και η μονάδα φιλοξενίας θα πρέπει να είναι συνδεδεμένη με πάροχο ιατρικών υπηρεσιών του Ιδιωτικού τομέα κυρίως.
Αυτό το μοντέλο οργάνωσης μιας ξενοδοχειακής μονάδας ή ενός τουριστικού καταλύματος εν γένει, ονομάζεται Medical Tourist Friendly Hotel (MTFH), και είναι ο μόνος τρόπος για να εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας σε θέματα διαχείρισης κρίσεων ατομικής υγείας, σε σχέση με τον Διεθνή επισκέπτη.
Η ελληνική τουριστική βιομηχανία πρέπει να λάβει μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση χωρίς αναβολή χρόνου. Ο όγκος των διακινούμενων επισκεπτών με πιθανά προβλήματα υγείας διαρκώς αυξάνει, και αυτό φαίνεται σε όλες τις έρευνες ποιοτικού ή ποσοτικού χαρακτήρα, αφού η «τρίτη ηλικία» έχει το μεγαλύτερο κατά κεφαλή εισόδημα και είναι περισσότερο ευάλωτη σε ζητήματα υγείας. Αν μάλιστα προσθέσουμε και τον «επιλεκτικό ιατρικό τουρισμό», τότε το πρόβλημα στην Διεθνή μας εικόνα αλλά και την ουσία για τις υπηρεσίες φιλοξενίας που παρέχει η χώρα μας, καθίσταται σημαντικά εμφανές.
Η κατεύθυνση αυτή τεκμηριώνεται πλήρως αν κανείς μελετήσει τα στοιχεία της αγοράς του ιατρικού Τουρισμού, τα οποία είναι τουλάχιστον καταλυτικά: Το 2011 τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ταξίδια πραγματοποιήθηκαν από Ευρωπαίους πολίτες για λόγους ιατρικούς/ ευεξίας σε συνδυασμό με τις διακοπές τους. Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς ανέρχεται με στοιχεία του 2009 - 2010, σε 30 δισεκατομμύρια USD, βασιζόμενο σε περίπου 5 εκατομμύρια ασθενείς που ξοδεύουν παγκοσμίως, κατά μέσο όρο 6.000 USD ανά περίπτωση, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών μετακίνησης και διαμονής.
Εκτιμάται μάλιστα ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς του ιατρικού τουρισμού αγγίζει το 25-35%.
Η ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας σήμερα, εξαρτάται σημαντικά από τον βαθμό αξιοπιστίας, αλλά κυρίως από το αίσθημα ασφάλειας & σιγουριάς που αυτή εκπέμπει έναντι των επισκεπτών στη Χώρα μας. Ταυτόχρονα η διαμόρφωση Διεθνούς προφίλ των υπηρεσιών Τουρισμού και Υγείας, είναι σε θέση να αναπτύξει εναλλακτικές αγορές- στόχους, με αποτέλεσμα την οικονομική ανέλιξη και για τους δυο αυτούς κλάδους.
Η ανάδειξη ενός ισχυρού και αναγνωρισμένου δικτύου Ξενοδοχειακών Μονάδων φιλικών προς τον Διεθνή Ασθενή – Medical Tourism Friendly Hotels, πρέπει να αποτελεί την βασική προτεραιότητα της βιομηχανίας του τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα ο τομέας της Ιδιωτικής Υγείας θα αναπτυχθεί σημαντικά και θα μεγαλώσει στο πλευρό του Ελληνικού Τουρισμού, αφού για την ανάπτυξη του δικτύου Medical Tourism Friendly Hotels, απαιτείται η σύμπραξη με πιστοποιημένες δομές Υγείας και αναγνωρισμένους επαγγελματίες του κλάδου.
Είναι κατά την γνώμη μου το πρώτο και σημαντικότερο βήμα στο δρόμο της ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ο δρόμος του εκσυγχρονισμού, με δεδομένη την οικονομική κρίση, αλλά κυρίως την κρίση αξιών και κουλτούρας, είναι μακρύς, αλλά υπό προϋποθέσεις ευοίωνος. Συντεταγμένα οι δυνάμεις της αγοράς πρέπει να δώσουμε την μάχη της ανάπτυξης και της καινοτομίας, διαμορφώνοντας ένα κοινό πλαίσιο δράσης που θα βασίζεται κυρίως στην ασφάλεια και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών φιλοξενίας.
Του Μελέτη Τζαφέρη
* Ο κ. Μελέτης Τζαφέρης είναι Τ. Γενικός Γραμματέας Τουρισμού, Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου