Την προϋπόθεση κατά την οποία η
δυσμενέστερη αξιολόγηση των ετών 2013 και 2014 θα αφαιρεθεί από τον φάκελο του
υπαλλήλου, περιέγραψε σε συνέντευξή της στην «Ελευθερία» Μεσσηνίας, η
υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εύη Χριστοφιλοπούλου.«Υιοθετήσαμε το μέτρο ότι εφόσον
η αξιολόγηση του έτους 2014 κατά το νέο πάγιο σύστημα, είναι καλύτερη της
αξιολόγησης του έτους 2013 με το μεταβατικό σύστημα, η καλύτερη αξιολόγηση του
2014 ισχύει και για το 2013 και η δυσμενέστερη αξιολόγηση αφαιρείται από
τον φάκελο του υπαλλήλου», αναφέρει η υφυπουργός, επαναλαμβάνοντας ότι οι
δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από το μέτρο της αξιολόγησης,
«καθώς το μεταβατικό σύστημα αποβλέπει στη βελτίωση των υπαλλήλων και των
παρεχόμενων υπηρεσιών του δημοσίου και δεν έχει δυσμενείς συνέπειες,
μισθολογικές ή υπηρεσιακές».
Κατά ορισμένους ανάλογες τοποθετήσεις εντάσσονται σε ένα πλαίσιο προσπάθειας κατευνασμού των αντιδράσεων που έχουν προκύψει απέναντι στην στυγνή ποσόστωση που χαρακτηρίζει το ισχύον σύστημα αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται ότι συνδικαλιστές επιμένουν στην άποψη ότι μέσω του 15% δημιουργούνται «δεξαμενές» προς απόλυση υπαλλήλων τα επόμενα χρόνια. Η επίμονη της κυβέρνησης στη διατήρηση των ποσοστώσεων, οι οποίες, όπως υποστηρίζεται, θα δημιουργήσουν επιπλέον εμπόδια στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, δημιουργεί σε μερίδα εργαζομένων και στελεχών του δημοσίου την αίσθηση ότι αποσκοπεί και μόνο στην ικανοποίηση των δανειστών. Ωστόσο, το υπουργείο ισχυρίζεται ότι επιχειρεί να «εισάγει στο δημόσιο την κουλτούρα της αξιολόγησης», όπως αναφέρει και η κ. Χριστοφιλοπούλου στην συνέντευξή της.
Κατά ορισμένους ανάλογες τοποθετήσεις εντάσσονται σε ένα πλαίσιο προσπάθειας κατευνασμού των αντιδράσεων που έχουν προκύψει απέναντι στην στυγνή ποσόστωση που χαρακτηρίζει το ισχύον σύστημα αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται ότι συνδικαλιστές επιμένουν στην άποψη ότι μέσω του 15% δημιουργούνται «δεξαμενές» προς απόλυση υπαλλήλων τα επόμενα χρόνια. Η επίμονη της κυβέρνησης στη διατήρηση των ποσοστώσεων, οι οποίες, όπως υποστηρίζεται, θα δημιουργήσουν επιπλέον εμπόδια στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, δημιουργεί σε μερίδα εργαζομένων και στελεχών του δημοσίου την αίσθηση ότι αποσκοπεί και μόνο στην ικανοποίηση των δανειστών. Ωστόσο, το υπουργείο ισχυρίζεται ότι επιχειρεί να «εισάγει στο δημόσιο την κουλτούρα της αξιολόγησης», όπως αναφέρει και η κ. Χριστοφιλοπούλου στην συνέντευξή της.
Οι 6.500 απολύσεις
Αναφερόμενη στον «ποσοτικό στόχο»
που καλείται να υλοποιήσει το ΥΔΜΗΔ, από τον οποίο υπολείπονται 6.500
απομακρύνσεις υπαλλήλων, η υφυπουργός αναφέρει ότι «δεν υπάρχει κανένα «σαφάρι»
απολύσεων».«Εντείνουμε την προσπάθεια έτσι
ώστε ο μεγάλος αριθμός απολύσεων-αποχωρήσεων να προέλθει από: την επιτάχυνση
των πειθαρχικών διαδικασιών σε βάρος επίορκων υπαλλήλων, τον έλεγχο των πλαστών
πιστοποιητικών, αλλά και της νομιμότητας της μετατροπής των συμβάσεων σε αορίστου
χρόνου όπου εντοπίζεται υπαιτιότητα του υπαλλήλου, όπως επίσης και από τον
συνυπολογισμό των εργαζομένων δυνάμει προσωρινών διαταγών ή αποφάσεων
ασφαλιστικών μέτρων. Ήδη, έως σήμερα έχουν απομακρυνθεί περισσότεροι από 1000
δημόσιοι υπάλληλοι, από τις κατηγορίες αυτές», συμπληρώνει και καταλήγει:«Για το 2015 δεν υπάρχει
αριθμητικός στόχος απολύσεων: με σκληρή διαπραγμάτευση αποκρούσαμε το αίτημα
των δανειστών για 16.000 διαθεσιμότητες και 8.000 απολύσεις, ενώ παράλληλα
πετύχαμε την αποσύνδεση της κινητικότητας από τη διαθεσιμότητα».
Αναλυτικότερα ολόκληρη η
συνέντευξη της κ. Χριστοφιλοπούλου στην «Ελευθερία»:
-Βρίσκεστε σε ένα από τα πιο κομβικά υπουργεία, το οποίο έχει αναλάβει το
δύσκολο έργο της εξυγίανσης του δημοσίου τομέα. Ποιοι είναι πλέον οι βασικοί
άξονες που στηρίζεται αυτή η προσπάθεια;
Στόχος των προσπαθειών μας είναι
να θέσουμε τα θεμέλια ενός ορθολογικού κράτους, ενός δημόσιου τομέα που να
διευκολύνει την ανάπτυξη αντί να αποτελεί τροχοπέδη της.
Πρώτος άξονας της προσπάθειας
είναι η απλοποίηση διαδικασιών για να μειωθεί η γραφειοκρατία, με την
ενδυνάμωση των ΚΕΠ, αλλά και με νέα νομοθεσία για την ελάφρυνση των διοικητικών
βαρών. Δεύτερος άξονας είναι η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της
διοίκησης, με νέο πάγιο σύστημα αξιολόγησης που θα παρουσιάσουμε στις αρχές του
φθινοπώρου, με την εφαρμογή του αξιοκρατικού και αντικειμενικού
συστήματος επιλογής προϊσταμένων στο δημόσιο, που ψηφίστηκε πρόσφατα και με την
αναβάθμιση του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Τρίτος άξονας είναι ο εξορθολογισμός των δομών: με τα νέα οργανογράμματα
των Υπουργείων οι διοικητικές δομές γίνονται λιγότερες, πιο λιτές αλλά με
μεγάλο εύρος ευθυνών. Τέταρτος άξονας είναι η ανοικτή διακυβέρνηση: με
αυξημένες δυνατότητες ενημέρωσης του πολίτη, ελέγχου της διοίκησης από τους
διοικούμενους και αξιοποίησης των δημόσιων δεδομένων (open public data) ως
εργαλείου βελτίωσης της καθημερινότητας των πολιτών και ανάπτυξης της
επιχειρηματικότητας.
-«Κανένας υπάλληλος δεν πρόκειται να απολυθεί βάσει της αξιολόγησής του,
ούτε πρόκειται να υποστεί μισθολογικές κυρώσεις ή οποιαδήποτε άλλη αρνητική
υπηρεσιακή μεταβολή» δηλώσατε προσφάτως στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ. Πως
ακριβώς λοιπόν θα λειτουργήσει ο θεσμός της αξιολόγησης;
Είναι ώρα το ελληνικό δημόσιο να
εμπεδώσει την κουλτούρα της αξιολόγησης και με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση
να δημιουργήσουμε ένα πάγιο, βιώσιμο, αντικειμενικό και αποτελεσματικό σύστημα
αξιολόγησης. Οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από το μέτρο
της αξιολόγησης, καθώς το μεταβατικό σύστημα αποβλέπει στη βελτίωση των
υπαλλήλων και των παρεχόμενων υπηρεσιών του δημοσίου και δεν έχει δυσμενείς
συνέπειες, μισθολογικές ή υπηρεσιακές.
Επειδή το σύστημα της αξιολόγησης
πρέπει να προχωρήσει με το μέγιστο βαθμό συναίνεσης, εκτός από τα όσα
αναφέρατε, που νομοθετήθηκαν, προσθέσαμε και άλλες ρυθμίσεις όπως συγκεκριμένα
μέτρα βελτίωσης της απόδοσης των υπαλλήλων (επιμόρφωση, εκούσια
μετακίνηση, ανάπτυξη ορισμένης δεξιότητας, κ.ο.κ.). Επιπλέον υιοθετήσαμε το
μέτρο ότι εφόσον η αξιολόγηση του έτους 2014 κατά το νέο πάγιο σύστημα, είναι
καλύτερη της αξιολόγησης του έτους 2013 με το μεταβατικό σύστημα, η καλύτερη
αξιολόγηση του 2014 ισχύει και για το 2013 και η δυσμενέστερη αξιολόγηση
αφαιρείται από τον φάκελο του υπαλλήλου.
-Για τη διετία 2013-2014 είχε γίνει γνωστό ότι θα πρέπει να υπάρξουν
περίπου 15.000 απολύσεις από το δημόσιο τομέα και σε αυτό το πλαίσιο
υπολείπονται ακόμα περίπου 6.500. Από ποια “δεξαμενή” σχεδιάζεται να γίνει
αυτό; Υπάρχει εξέλιξη γύρω από το φλέγον θέμα με την απόλυση πάνω από
2.000 επιόρκων υπαλλήλων, οι οποίες εκκρεμούν για διάφορους λόγους;
Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως δεν
υπάρχει κανένα «σαφάρι» απολύσεων. Εντείνουμε την προσπάθεια έτσι ώστε ο
μεγάλος αριθμός απολύσεων-αποχωρήσεων να προέλθει από: την επιτάχυνση των
πειθαρχικών διαδικασιών σε βάρος επίορκων υπαλλήλων, τον έλεγχο των πλαστών
πιστοποιητικών, αλλά και της νομιμότητας της μετατροπής των συμβάσεων σε
αορίστου χρόνου όπου εντοπίζεται υπαιτιότητα του υπαλλήλου, όπως επίσης και από
τον συνυπολογισμό των εργαζομένων δυνάμει προσωρινών διαταγών ή αποφάσεων
ασφαλιστικών μέτρων. Ήδη, έως σήμερα έχουν απομακρυνθεί περισσότεροι από 1000
δημόσιοι υπάλληλοι, από τις κατηγορίες αυτές.
Για το 2015 δεν υπάρχει
αριθμητικός στόχος απολύσεων: με σκληρή διαπραγμάτευση αποκρούσαμε το αίτημα
των δανειστών για 16.000 διαθεσιμότητες και 8.000 απολύσεις, ενώ παράλληλα
πετύχαμε την αποσύνδεση της κινητικότητας από τη διαθεσιμότητα.
-Περίπου μία πενταετία από την έναρξη της βαθιάς οικονομικής κρίσης στη
χώρα και με βάση τη δική σας πολιτική, αλλά και επιστημονική εμπειρία θεωρείτε
ότι υπάρχει ορατός χρόνος εξόδου από αυτή;
Το ζητούμενο είναι να
διαχειριστούμε την ανάκαμψη της οικονομίας με προσήλωση στο μεταρρυθμιστικό
έργο, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη αλλά και της
επιχειρηματικότητας.
Τα σημερινά σημάδια ανάκαμψης,
απόρροια της γρήγορης δημοσιονομικής προσαρμογής, χάρη στις θυσίες του
ελληνικού λαού, πρέπει να γίνουν οριστική πραγματικότητα με διαφορετικό μείγμα
πολιτικής: έμφαση στις επενδύσεις, αύξηση ρευστότητας, περισσότερα
μέτρα για την κοινωνική συνοχή. Χρειαζόμαστε ένα νέο επαναστατικό παραγωγικό
μοντέλο για την πραγματική οικονομία, αλλά και τη σοβαρή ενίσχυση του κοινωνικού
κράτους, μέσω ριζοσπαστικών, καινοτόμων μεταρρυθμίσεων. Χρειαζόμαστε μια
λειτουργική επανάσταση, για να μη βρεθούμε ποτέ ξανά στην ίδια κατάσταση. Σε
αυτή την αλλαγή ρότας, το κράτος πρέπει να καταστεί παραγωγικό, ευέλικτο
και να εγγυάται σταθερούς κανόνες και διαφάνεια, για να προσελκύσουμε
επενδύσεις και να αποκαταστήσουμε αδικίες. Τέλος, απαιτείται εθνική
συνεννόηση για την οριστική έξοδο αλλά και ενόψει της διαπραγμάτευσης για τη
διευθέτηση του χρέους.
-Πως αξιολογείτε την έως τώρα συνεργασία σας με τον υπουργό Διοικητικής
Μεταρρύθμισης Κυριάκο Μητσοτάκη δεδομένου ότι προέρχεστε από διαφορετικούς
πολιτικούς χώρους;
Οι κυβερνήσεις συνεργασίας στη
χώρα μας ήρθαν για να μείνουν και πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε σε αυτά τα νέα
δεδομένα. Η συνεργασία μου με τον κ. Μητσοτάκη είναι λειτουργική και
ουσιαστική. Οι πολιτικές διαφοροποιήσεις μας ξεπερνιούνται με ειλικρινή διάλογο
με κοινό στόχο τις ποιοτικές μεταρρυθμίσεις στο κράτος.
Είναι, ωστόσο, φυσικό να υπάρχουν
και πολιτικές διαφορές όπως στο θέμα της δήλωσης του κ. Μητσοτάκη για την
περίοδο κατά την οποία το η παράταξή μας κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια ιδιαίτερα
κρίσιμη συγκυρία και «να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» όταν στην ΝΔ
ανταγωνίζονταν τον ΣΥΡΙΖΑ σε ασκήσεις λαϊκισμού.
-Πως κρίνετε εκ των έσω την συγκυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ με βάση
τους ρεαλιστικούς στόχους που έχουν τεθεί από την μεταξύ σας προγραμματική
συνεργασία;
Έχουν γίνει βήματα και έχει
αποκτηθεί εμπειρία συγκυβέρνησης τόσο επί τρικομματικής όσο και τώρα στη
δικομματική κυβέρνηση.
Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, είναι ιστορικά
πολιτικοί αντίπαλοι. Δεν ταυτιζόμαστε ούτε και περιμένουν οι πολίτες κάτι
τέτοιο από εμάς. Οφείλουμε να βελτιώσουμε τη συνεργασία με περισσότερη
διαβούλευση και συγκλίσεις, παρά με τις πολιτικές μας αποκλίσεις, εκεί όπου η
εθνική ανάγκη το επιτάσσει.
Οφείλουμε να πείσουμε ότι
αλλάζουμε αντιλήψεις και θεσμούς στην πράξη. Να τολμήσουμε αλλαγές στο πολιτικό
σύστημα με θητείες των περισσότερων οργάνων, με ελέγχους και αξιολόγηση για να
είναι περισσότερο ορατές οι ευθύνες για ότι καλό ή κακό γίνεται στη χώρα.
-Ποια πρόοδος έχει σημειωθεί στο επίπεδο της Hλεκτρονικής
Διακυβέρνησης στη χώρα δεδομένου ότι αποτελεί βασική αρμοδιότητα του υπουργείου
στο οποίο βρίσκεστε;
Η μεταρρύθμιση του κράτους, έχει
σημαντικό εργαλείο την ηλεκτρονική τεχνολογία. Η Ελλάδα διαθέτει πλέον
Στρατηγική και Σχέδιο για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση και την Ηλεκτρονική
Διακυβέρνηση, εγκεκριμένα από το Κεντρικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης. Είναι το πλαίσιο
αξιοποίησης των 376 εκατομυρρίων ευρώ του νέου ΕΣΠΑ για τους αντίστοιχους
άξονες.
Ταυτόχρονα επιχειρούμε «μικρές
νίκες» που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη και των επιχειρήσεων, με
παρεμβάσεις για τη διαλειτουργικότητα και τη διασύνδεση των μητρώων, όπως
π.χ. η άμεση έκδοση αστυνομικής ταυτότητας και διαβατηρίου μέσω της διασύνδεσης
των μητρώων της Αστυνομίας και του εθνικού δημοτολογίου.
Επίσης ενισχύσαμε θεσμικά και
αναβαθμίσαμε τεχνικά τη Δι@ύγεια, καθιστώντας τη φιλικότερη προς τον πολίτη και
προσβάσιμη στα ΑμεΑ, ενώ με την πλατφόρμα data.gov.gr και με νέο νομοσχέδιο
οριοθετούμε και ενισχύουμε το άνοιγμα των δημόσιων δεδομένων στους πολίτες και
τις επιχειρήσεις.
-Ως έμπειρο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ πως κρίνετε το διάλογο και τις διεργασίες
που βρίσκονται εδώ και μήνες σε εξέλιξη στον χώρο της Κεντροαριστεράς; Τι
απαιτείται για να βρεθεί η “χρυσή τομή” και να προχωρήσει η συγκρότηση ενός
τέτοιου ισχυρού πόλου;
Η Κεντροαριστερά αποτελεί δύναμη
ευθύνης, προόδου και σταθερότητας. Μέσα από ειλικρινή διάλογο και σύνθεση
διαφορετικών ιδεολογικών ρευμάτων, μπορούν να αναδειχθούν πολιτικές και
προγραμματικές προτεραιότητες. Πρέπει να προχωρήσουμε, χωρίς αρχηγισμούς και
αποκλεισμούς, αλλά με συνεναιτικό πνεύμα και νηφαλιότητα.
Το επερχόμενο συνέδριο πρέπει να
σηματοδοτήσει την ίδρυση της μεγάλης δημοκρατικής παράταξης εκ νέου. Να
ξεκινήσουν όλα από την αρχή. Το κάλεσμα πρέπει να αφορά όλους όσοι ανήκουν στο
χώρο που εκτείνεται από το κέντρο ως την ανανεωτική αριστερά.
Οι παλιοί και …«κορυφαίοι» ας
κάνουν δυο τρία βήματα πίσω για να βοηθήσουν την προοπτική της παράταξης.
-Πιστεύετε ότι η παρούσα Βουλή θα καταφέρει να εκλέξει τον νέο Πρόεδρο της
Δημοκρατίας ή διαβλέπετε κάλπες;
Ο θεσμός του Προέδρου της
Δημοκρατίας, πρέπει να παραμείνει μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμοτητες. Η
χώρα δεν γίνεται να μπει σε μακρά προεκλογική περίοδο και να παρεμποδιστεί η
εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού έργου. Ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας.
Πιστεύω πως η παρούσα Βουλή πρέπει και μπορεί να εκλέξει Πρόεδρο της
Δημοκρατίας. Κάθε προσπάθεια τορπιλισμού της συναινετικής εθνικής προσπάθειας
οδηγεί στην αποσταθεροποίηση της χώρας.
-Είναι γνωστό ότι ουσιαστικά λόγω και της καταγωγής του συζύγου σας έχετε
πολιτογραφηθεί Μεσσήνια. Πως βλέπετε την έως τώρα αναπτυξιακή πορεία της
ευρύτερης περιοχής και σε ποιους άξονες πιστεύετε ότι θα πρέπει να βασιστεί για
τη συνέχεια;
Τη Μεσσηνία την αισθάνομαι ως
δεύτερη ιδιαίτερη πατρίδα μου. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της γνωστά και
ανεκτίμητα: το φυσικό κάλλος, το κλίμα και η θάλασσα, τα μνημεία τα κάστρα και
οι χώροι, τα αγροτικά προϊόντα ποιότητας. Οι αναπτυξιακοί της άξονες δεν μπορεί
παρά να είναι ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός, ο κλασσικός -με ήλιο και
θάλασσα- αλλά και ο αγροτουρισμός, ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός
τουρισμός. Το μεσσηνιακό ελαιόλαδο μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του
δόρατος για την προώθηση παραδοσιακών προϊόντων, με οργανωμένο σχέδιο εξαγωγών,
με συνεργασία τοπικών φορέων. Πολλές σχετικές και αξιόλογες πρωτοβουλίες έχουν
ξεκινήσει από φωτισμένους και δημιουργικούς ανθρώπους της Μεσσηνίας. Οφείλουμε,
πολιτεία, αυτοδιοίκηση και πολίτες, να στηρίξουμε πολλαπλά και συντονισμένα την
προοπτική αυτή.
-Είχατε συνεργαστεί με τον προσφάτως εκλιπόντα γ.γ. του υπουργείου
Διοικητικής Μεταρρύθμισης Δημήτρη Στεφάνου, για τον οποίον όλοι μίλησαν με τα
καλύτερα λόγια. Θα θέλατε κι εσείς να μας μιλήσετε λίγο για αυτόν;
Ο Δημήτρης Στεφάνου υπήρξε
εξαιρετικός δημόσιος λειτουργός και σημαντικό πολιτικό στέλεχος. Σοβαρός, με
λαμπρές σπουδές, ορθολογιστής με σπάνια αίσθηση του καθήκοντος, έφυγε από τη
ζωή άδικα και άκαιρα, έχοντας πολλά ακόμη να δώσει. Παρά το σοβαρό πρόβλημα
υγείας, που γενναία αντιμετώπιζε, αγωνίστηκε με αυταπάρνηση και ανιδιοτέλεια
μέχρι την τελευταία στιγμή, με μοναδικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Καθημερινά
έδινε μάχες, για ένα κράτος σύγχρονο, αξιοκρατικό και φιλικό προς τον πολίτη,
μακριά από παλαιοκομματικές λογικές.
Η μεταρρύθμιση στη δημόσια
διοίκηση φέρει σε μεγάλο βαθμό τη δική του σφραγίδα. Χάρη στο ήθος, τη
μαχητικότητα και την αποφασιστικότητα που επέδειξε ο Δημήτρης, πέτυχε να
τον σέβονται φίλοι και αντίπαλοι. Προσωπικά, μου λείπει πολύ ως στενός φίλος
αλλά και ως συνεργάτης. Σίγουρα θα λείψει από τη δημοκρατική παράταξη και από
τη χώρα.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου